„Vraja Mării”– Constanța s-a transformat în „The View”

Vraja Mării este un nume de referință al Constanței, de care își amintesc, cu siguranță, și marinarii străini ale căror nave poposeau în port. ”Vraja Mării” era acel local aflat la gura portului pe care portuarii îl pomeneau cu umor: ”cum intri în România, pe dreapta…”

După începerea şi continuarea lucrărilor Portului Constanţa, baza digului de larg (est) era talonată de trepte. Acestea permiteau accesul spre zona exterioară a digului, care te conducea către cazinou, unde ajungeai defilând prin fața unor celebre case ale orașului (sper că în ordine): Casa Pariano, Casa Manissalian, Casa Pâslă, Casa Zahariade, Casa Cănănău, Casa Zottu, Casa Cuculis etc.

În anul 1903, primarul liberal al Constanţei, Cristea Georgescu, a propus consilierilor locali un proiect prin care urma să lărgească Bulevardul Regina Elisabeta şi să consolideze faleza existentă. Această lucrare urma alinieze linia falezei în partea de sud a peninsulei şi să preia 50 – 60 de metri din mare. Proiectul a fost încredinţat arhitectului Daniel Renard. Şef de lucrări a fost desemnat inginerul Anghel Saligny. Pentru ca lucrările să poată fi executate s-a construit o cale ferată în imediata apropiere a malului pentru transportul materialelor necesare.

După executarea zidului de protecţie a falezei (anii 1903-1904), din zidărie de piatră brută, au urmat umpluturi cu materiale neomogene provenite de la taluzarea şi amenajarea terenului. Suprafaţa de teren astfel constituit urma să devină „Parcul Cazinoului”. Din păcate, materialele folosite au fost „spălate” de ploi, locul necesitând o consolidare serioasă. S-a realizat prin turnarea de beton, realizându-se astfel o platformă pe care s-a amenajat un loc destinat patinatorilor pe rotile.

De jur împrejur au fost instalate bănci, iar locul a devenit în scurt timp extrem de populat, dar, cu timpul, pentru a asigura securitatea portului (preluat în 1905 de Flota Mării Negre a Rusiei), s-a ridicat un gard și o poartă de acces-control.

Din fotografiile realizate în epocă se poate observa că vreme de două decenii, pe platformă nu erau decât patinatorii pe rotile, nicio altă activitate nefiind semnalată.

Se pare (iar aici părerile sunt împărțite) că terasa Vraja Mării a apărut după construcția Gării Maritime sau în același timp cu ea. Apar primele umbrele vara, câteva mese, dar lumea venea mai mult în promenadă sau pentru a bea o bere, o bragă sau o limonadă.

În Al Doilea Război Mondial, orașul, intens bombardat, pierde câteva clădiri importante, unele chiar în perimetrul despre care vorbim, așa cum a fost ”Palatul Camerei de Comerţ” (casa Manessalian), care a căzut sub bombe.. Terasa ”Vraja Mării” se pare că ar fi scăpat neatinsă.

Schimbarea regimului politic după război nu a fost benefică pentru comerțul privat. Astfel, după resistematizarea accesului în port la poarta nr.1 și apariția birourilor vamale şi a punctelor de control la trecerea frontierei, autoritățile au considerat că prezența unui restaurant în vecinătate este anacronică și l-au demolat.

Prin anii 70, pe același loc, după unii, în vecinătate, după alții, s-a hotărât reconstrucția restaurantului și a terasei, noul stabiliment preluând și numele predecesorului său. Evident ceea ce a apărut de pe planșele proiectanţilor nu semăna deloc cu moderna terasă care atrăgea ca un magnet lumea venită la promenadă pe faleza constănțeană.

Începând cu 2016, vechea clădire comunistă a fost demolată parțial, locul său fiind luat de o construcție modernă, desfășurată pe trei nivele, care vor găzdui un cafe – bistro, la parter, un restaurant, la etajul 1 și o terasă la ultimul nivel.

Proiectul, denumit, „The View”, a fost inaugurat la 22 decembrie 2017, cu o petrecere grandioasă. (surse: ziuadeconstanta, constanta-imagini-vechi.blogspot)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.